Samenwerking met IW: Succesvolle leerlingbegeleiding

Samenwerking met IW: Succesvolle leerlingbegeleiding

Wij van GEPA geloven in het opleiden van jonge leerlingen om op termijn te groeien als bedrijf. We stimuleren jongeren om te kiezen voor werken in de techniek. Een goede opleiding is belangrijk.

IW werkt samen met GEPA Installatietechniek en andere leerbedrijven om leerlingen op te leiden tot vakbekwame technici. Ze bieden op maat gemaakte opleidingstrajecten aan waarin zowel theoretische als praktische vaardigheden worden ontwikkeld. Het is essentieel om een goede match te vinden tussen de leerling en het leerbedrijf, zodat beide partijen optimaal kunnen profiteren van de samenwerking. In dit artikel vertelt Fiona van der Linden over de samenwerking met GEPA.

Op maat gemaakte opleidingstrajecten

Als leerwerkbegeleider bij IW, vervult Fiona van der Linden een rol die te vergelijken is met die van een mentor. “Mijn taak is om leerlingen te begeleiden gedurende het hele traject: van oriëntatie en matching tot begeleiding tijdens de opleiding en uiteindelijk de diplomering. Het is een prachtig proces om mee te maken, vooral wanneer je ziet hoe leerlingen groeien en zich ontwikkelen.”

Fiona benadrukt het belang van een goede match tussen leerling en bedrijf: “We kiezen niet altijd voor de eerste de beste installateur om de hoek, maar kennen onze leerbedrijven goed. We weten wat voor sfeer er hangt, om een goede match te krijgen.”

Een fijn partnerschap

De samenwerking met GEPA Installatietechniek is een voorbeeld van een succesvol partnerschap waarin leerlingen optimaal worden ondersteund en begeleid. Fiona prijst GEPA om hun betrokkenheid bij het opleidingsproces en hun investering in de jeugd.

“De samenwerking is heel fijn met GEPA. Ze zijn altijd benaderbaar, altijd open voor overleg, altijd open om even te sparren. Ze geven een leerling altijd een kans en kijken naar de mogelijkheden van een leerling.”

Een brug tussen opleiding en praktijk

Bij IW streven ze ernaar om leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op de praktijk. Dit begint al tijdens de introductieweek, waarin leerlingen kennismaken met elkaar en met het bedrijf waar ze geplaatst zullen worden. Door middel van VCA-diploma’s en toolbox meetings worden ze bekend gemaakt met belangrijke veiligheidsvoorschriften en praktische vaardigheden.

Fiona van der Linden legt uit: “Ze komen van het VMBO af en zijn nog niet gewend om de hele dag fysiek aan het werk te zijn. Daarom is het belangrijk om ze goed voor te bereiden op de praktijk, zodat ze een vliegende start kunnen maken bij het leerbedrijf.”

De succesverhalen

Mark werkt inmiddels alweer eventjes bij GEPA en is ook via IW opgeleid. Hij is nu 24 en zelfstandig monteur. Hij vertelt: “Toen ik leerling was, vond ik het vooral onlogisch dat de theorie en de praktijk vaak niet met elkaar matchen. Je leert het vak pas echt op de bouw. De combinatie van één dag op school en vier dagen werken is een goeie.” Het meest trots is hij op het project Bergvliet tijdens zijn opleidingsperiode: “Ik vond het mooi het vakantiepark Bergvliet deels te maken, dat is echt een mooi project. En later mocht ik ook een beetje aan gaan sturen. Inmiddels werk ik hier zes jaar en nog steeds naar mijn zin.”

Milan is nu tweedejaars leerling en wordt door IW en GEPA opgeleid tot monteur. Hij vertelt: “GEPA is een mooi bedrijf, je leert veel disciplines. Er zijn veel groeimogelijkheden en er werken gezellige collega’s waarmee er goed samengewerkt kan worden.”

 

 

De samenwerking tussen IW en GEPA Installatietechniek heeft al vele succesverhalen voortgebracht, waarbij leerlingen met passie voor techniek worden klaargestoomd voor een carrière in de installatietechniek.